تعویض پاسپورت قبل از انقضا

دریافت پاسپورت و ویزا برای خروج از کشور و مسافرت و مهاجرت به کشورهای دیگر مهم ترین گام می باشد و تعویض پاسپورت قبل از انقضا بسیار اهمیت دارد.

نکته ای در این میان برای پاسپورت وجود دارد به ویژه برای پاسپورت کشور ما و این نکته مدت زمان اعتبار پاسپورت است. که قبل از دریافت ویزا باید به آن توجه داشت. زیرا اگر مدت اعتبار باقیمانده از پاسپورت کمتر از میزان مشخصی باشد، ویزا برای شخص صادر نمی شود. این امر سبب اتلاف زمان و هزینه خواهد شد.

ما در این مقاله به موضوع مهمی خواهیم پرداخت یعنی تعویض پاسپورت قبل از انقضا که بسیار مهم است. بنابراین اگر در فکر مسافرت و یا مهاجرت به خارج از کشور هستید، بهتر است که با مسائل مربوط به پاسپورت آشنا شوید تا بتوانید کار خود را بهتر انجام داده و به نتیجه مناسب برسید.

مقدمه

مقدمه
مقدمه

پیشرفت بشر در زمینه های مختلف به ویژه در عرصه حمل و نقل به کمک وسیله های نقلیه سریع و مدرن سبب شده است تا انسان در جابجایی روی سطح کره زمین سرعت عمل بیشتری را داشته باشد. همین موضوع باعث می شود که مهاجرت و مسافرت ها بسیار بیشتر شوند.

بنابراین درخواست ها برای صدور پاسپورت های جدید و یا تعویض پاسپورت ها با مدت اعتبار کم بسیار افزایش پیدا می کنند. بنابراین پروسه ها و مراحلی شکل می گیرند و افراد باید برای پاسپورت هایی که اعتبار کم دارند اقدام نمایند تا بتوانند اقدام به دریافت ویزا نمایند.

در مورد مهاجرت باید گفت که این عمل از ابتدای خلقت انسان وجود داشته است و چیز جدیدی نیست. در زمان های قدیم که وسیله های نقلیه امروزی وجود نداشتند. معمولا مهاجرت در فواصل مکانی کوتاه شکل می گرفت و به شکل امروزی آن نبود.

اما برخی از افراد بودند که در همان زمان نیز اقدام به مهاجرت در فواصل مکانی طولانی می کردند.

این مهاجرت ها معمولا نیاز به صبر زیاد و استقامت داشتند. زیرا ممکن بود که مهاجرت ها برای مدت روزها و ماه های زیادی به طول بینجامند.

امروزه زمانی که شخص می خواهد مهاجرت کند و یا به سفر خارجی برود تنها باید مراحل مورد نیاز برای دریافت پاسپورت و سپس ویزا را انجام دهد. در نهایت به کمک هواپیما، قطار و یا سایر وسیله ها اقدام به خروج از کشور خود و ورود به کشور دیگر نماید.

برای مواردی که مدت اعتبار پاسپورت کمتر از مدتی مشخص باشد ویزا صادر نمی شود. پس فرد باید پاسپورت خود را تعویض نماید. پس این مقاله برای تعویض پاسپورت قبل از انقضا نوشته شده است که شما همراهان عزیز می توانید با ما همراه بوده و اطلاعاتی را به دست آورید.

فهرست عناوین

  1. پاسپورت چیست
  2. تعویض پاسپورت قبل از انقضا
  3. انواع پاسپورت ها
  4. تعریف مهاجرت
  5. ویزا چیست
  6. مدارک مورد نیاز برای تمدید و یا تعویض پاسپورت
  7. چه مراحلی برای تمدید و یا تعویض پاسپورت وجود دارند؟
  8. مدت زمان لازم برای دریافت پاسپورت جدید
  9. نحوه تعویض پاسپورت در خارج از کشور
  10. سخن پایانی

پاسپورت چیست

پاسپورت چیست
پاسپورت چیست

همه ما مدرک هویتی مانند شناسنامه را می شناسیم و آن را داریم. در آن مشخصات فردی ما به زبان و خط فارسی در آن ثبت شده است. اما تصور کنید که ما بخواهیم به کشورهای دیگر مسافرت کنیم که در این صورت باید مدرکی داشته باشیم. پاسپورت باید در سطح جهان دارای اعتبار باشد و افراد در کشورهای مختلف قادر به خواندن آن باشند.

بنابراین مدرکی ایجاد شده است که در تمام کشورها بتوان از آن استفاده نمود تا مشکلی برای شناسایی هویتی فرد ایجاد نشود.

پاسپورت به همین منظور صادر می شود. یک مدرک معتبر مانند شناسنامه می باشد که در تمام جهان دارای اعتبار است. مشخصات فردی افراد به زبان انگلیسی یا فرانسوی در آن ثبت خواهد شد.

پاسپورت دارای مدت اعتبار مشخصی می باشد. مدت اعتبار پاسپورت های ایرانی دارای مدت اعتبار 5 ساله هستند.

طبیعی است که بدون داشتن پاسپورت فرد نمی تواند از کشور خارج شود. بنابراین افرادی که تاکنون اقدام به دریافت پاسپورت نکرده اند باید با مراجعه به دفاتر پلیس+10 درخواست خود را ثبت نموده و مدارک مورد نیاز را تحویل دهند.

مراحل مورد نیاز برای صدور پاسپورت را انجام داده و هزینه تمام موارد را پرداخت نمایند تا بتوانند پس از مدتی پاسپورت خود را توسط پست دریافت نمایند.

تعویض پاسپورت قبل از انقضا

تعویض پاسپورت قبل از انقضا
تعویض پاسپورت قبل از انقضا

در برخی از موارد لازم و ضروری است که شخص برای تعویض پاسپورت خود اقدام نماید. مانند هنگامی که صفحات پاسپورت پر شده و جای خالی در پاسپورت وجود ندارد. زمانیکه فرد بخواهد نام و نام خانوادگی و یا تاریخ تولد خود را ویرایش نموده و اصلاح یا تغییر دهد.

در مواردی که پاسپورت مخدوش شده باشد و اطلاعات آن قابل خواندن نباشد.  یا در مواردی که شخص بخواهد نام فرزندان را تفکیک نموده و به شکل جداگانه برای آنها پاسپورت بگیرد. اما یک مورد دیگر نیز برای تعویض پاسپورت وجود دارد که بسیار هم مهم است.

تعویض پاسپورت قبل از انقضا همین مورد می باشد که حتما پیش از اتمام اعتبار پاسپورت باید برای آن اقدام شود. در مواردی که پاسپورت اعتبار کمتر از 6 ماه داشته باشد. حتما باید برای تعویض پاسپورت اقدام نمود تا فرد در دریافت ویزا دچار مشکل نشود.

زیرا اگر برای دریافت ویزا با پاسپورتی اقدام شود که اعتبار کمتر از 6 ماه داشته باشد، ویزا برای وی صادر نخواهد شد.

انواع پاسپورت ها

در حالت کلی سه نوع پاسپورت در کشور ما وجود دارد. که نوع اول توریستی یا گردشگری است و برای افرادی صادر می شود که قصد گردش، تحصیل و تجارت در خارج از کشور را دارند. که به این نوع پاسپورت گذرنامه عادی نیز می گویند.

این نوع پاسپورت در داخل کشور توسط نیروی انتظامی و در خارج از کشور توسط ماموران امور خارجه صادر خواهد شد. نوع دیگر پاسپورت سیاسی یا همان دیپلماتیک است که برای افراد بلند مرتبه کشوری که دارای مقام در امور کشوری هستند صادر خواهد شد یعنی دیپلمات ها و مسئولین کشوری می توانند این نوع ویزا را دریافت نمایند.

قوانین مرتبط با این پاسپورت با پاسپورت معمولی متفاوت است. نیز شرایط خاص خود را دارد. نوع سوم پاسپورت کشور ما پاسپورت خدمت می باشد که برای کارمندان دولت صادر می گردد. آنها بتوانند سفرهای کاری خارجی را انجام دهند.

ممکن است در کنار مطالعه این مقاله، مطالعه مشاغل مورد نیاز اتریش و کاریابی در عمان و قطر نیز به افزایش اطلاعات شما کمک کند.

تعریف مهاجرت

تعریف مهاجرت
تعریف مهاجرت

مهاجرت یعنی جابجایی مردم از مکانی به مکان دیگر به منظور تغییر شرایطی که به نفع آنها نبوده و قصد دارند تا به کمک این نقل مکان کیفیت زندگی خود را تغییر دهند و آن را بهبود بخشند.

از اینرو عواملی مانند فقر، نبود کار در محل فعلی، مشکلات بهداشتی در محل فعلی، وجود بیماری ها به ویژه بیماری های واگیردار، جنگ، مشکلاتی مانند مزاحمت ها در محل فعلی، نبود امکانات مناسب و کافی برای تحصیل و بسیاری از موارد دیگر سبب مهاجرت می شوند. فرد به دنبال این خواهد بود که به کمک مهاجرت بتواند مشکلات خود را برطرف نماید.

افراد معمولا برای مهاجرت اهداف مختلفی دارند. که اصلی ترین آنها؛ تحصیل، کار و زندگی در خارج از کشور است. معمولا کشورهایی انتخاب می شوند که مهاجرپذیر بوده و شرایط اقتصاد و زندگی در آنها مناسب است.

ویزا چیست؟

برگه ویزا برگه ای است که در واقع هدف فرد از مهاجرت را برآورده می کند. سپس از جانب اداره مهاجرت به پاسپورت پیوست می شود. معنای آن اجازه ای است به شخص دارنده پاسپورت داده می شود تا به کشور مورد نظر که ویزا را صادر نموده است وارد شود.

برگه ویزا در واقع اجازه ورود برای فرد دارنده آن است به قصدی مشخص و مدت زمان تعیین شده که منع قانونی را برای ورود به آن کشور لغو خواهد نمود و ورود وی قانونی می باشد.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست ویزای کار عمان چقدر است دیدن کنید.

مدارک مورد نیاز برای تمدید و یا تعویض پاسپورت

مدارک مورد نیاز برای تمدید و یا تعویض پاسپورت
مدارک مورد نیاز برای تمدید و یا تعویض پاسپورت

پاسپورت نیز مانند سایر مدارک هویتی جهت صدور و یا تعویض نیازمند آماده سازی برخی از مدارک پیش از مراجعه به مراکز مرتبط می باشد. در داخل کشور زمانی که می خواهید به دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایید.

باید از قبل مدارک مرتبط که مورد نیاز هستند را آماده نمایید. زیرا همراه نداشتن مدارک سبب می شود که فرد نتواند به ادامه مراحل برسد و این امر سبب اتلاف زمان خواهد شد.

 

مدارک لازم برای تمدید، تعویض و یا صدور پاسپورت به شرح زیر می باشند:

  • دریافت و پر نمودن درخواست که این فرم از دفاتر خدمات الکترونیک قابل دریافت می باشد.
  • پرداخت کردن مبلغ مورد نیاز جهت انجام مراحل اداری برای صدور پاسپورت جدید که باید حتما از طریق دستگاه پوز موجود در دفاتر پیشخوان دولت پرداخت شود.
  • همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی
  • داشتن اجازه رسمی پدر برای فرزند زير ۱۸ سال
  • اجازه رسمی همسر برای بانوان متأهل
  • برای آقایان مدارک مرتبط با نظام وظیفه که شامل ارائه کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت می شود. البته باید در نظر داشته باشید که برای افراد بالای پنجاه سال نیاز به ارائه کارت پایان خدمت نیست. برای دانش آموزان که قصد خروج از کشور ر ا دارند باید اقدام به تهیه نامه اشتغال به تحصیل نموده و آن را به سازمان وظیفه عمومی ارائه کرد.

چه مراحلی برای تمدید و یا تعویض پاسپورت وجود دارند؟

چه مراحلی برای تمدید و یا تعویض پاسپورت وجود دارند؟
چه مراحلی برای تمدید و یا تعویض پاسپورت وجود دارند؟

پس از آماده سازی مدارک و تحویل آنهابه افسر گذرنامه، شخص متقاضی خود باید در محل حضور داشته باشد تا انگشت نگاری برای وی انجام شود.

این موضوع نشان دهنده آن است که علاوه بر آماده سازی مدارک، خود اشخاص متقاضی تمدید، تعویض و یا صدور پاسپورت نیز باید در محل حضور داشته باشند.

زمانی که افسر تایید نمود که مدارک شخص تکمیل گردیده است، یک رسید به شخص خواهد داد. که وی باید این رسید را تا زمان دریافت پاسپورت نزد خود حفظ نماید. داشتن این رسید بسیار مهم است زیرا گذرنامه شما پس از حدود یک هفته کاری به شما خواهد رسید. که اگر شما رسید را نداشته باشید قادر به دریافت گذرنامه خود نخواهید بود.

مدت زمان لازم برای دریافت پاسپورت جدید

از زمان اقدام و آماده سازی مدارک و انجام مراحل تا زمان دریافت پاسپورت جدید معمولا به زمانی در حدود هشت الی هفده روز کاری فرصت نیاز است تا پاسپورت صادر شده و به شخص برسد. در برخی موارد افراد به دنبال راهی هستند که این امر را تسریع نمایند.

که متاسفانه این کار شدنی نیست. حتما باید تا زمان انجام دقیق مراحل صبر نمود و کارها را به درستی انجام داد و صبر کرد تا پاسپورت ارسال و تحویل گردد.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، فرم درخواست کار در عمان را مطالعه کنید.

نحوه تعویض پاسپورت در خارج از کشور

همانطور که ذکر شد تعویض پاسپورت در داخل کشور توسط پلیس +10 انجام می شود. اما اگر شخص در خارج از کشور باشد و بخواهد در همان کشوری که حضور دارد پاسپورت خود را تعویض نماید باید به سایت سفارت ایران در همان کشور مراجعه نموده و از شرایط آگاهی کامل را کسب نمایند.

تا پس از دریافت اطلاعات مربوط به همان سفارت اقدام به درخواست پاسپورت جدید نموده و مراحل آن را به درستی انجام دهند تا پاسپورت صادر شده و ارسال گردد. برای دریافت پاسپورت جدید فرد باید صبر نماید تا زمانی که پاسپورت به دست وی برسد.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

مهاجرت امری است که در سال های اخیر شدت فراوانی یافته است. افراد بسیاری قصد خروج از کشور را دارند که انجام آن بدون داشتن پاسپورت و ویزا امکان پذیر نیست.

پاسپورت نیز باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. در صورت نبود این مدت فرد قادر به دریافت ویزا که همان اجازه خروج از کشور و ورود به کشور مورد نظر است نمی باشد. به همین دلیل تعویض پاسپورت قبل از انقضا یکی از موارد بسیار مهم در امر مهاجرت است.

برای تعویض پاسپورت افراد می توانند به دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایند. پیش از آن باید مدارکی که در این مقاله ذکر شد را به همراه داشته باشید. سپس اقدام به درخواست پاسپورت نمایند. حضور خود شخص متقاضی الزامی می باشد. زیرا ثبت اثر انگشت در این مراکز انجام می شود. بدون حضور شخص مراحل مورد نیاز برای تعویض پاسپورت کامل نشده و اتلاف زمان را در پی خواهد داشت.

پس از تکمیل فرم درخواست و تحویل آن به همراه مدارک دیگر و طی کردن مراحل رسید دریافت شده و باید تا مدت حدود یک هفته الی ده روز صبر نمود تا پاسپورت تحویل گردد. بنابراین اگر شما نیز می خواهید پاسپورت خود را قبل از انقضا تعویض نمایید می توانید مجددا مقاله را مطالعه بفرمایید.

در پایان توصیه می کنیم، کار مهندسی عمران در عمان را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top